Van Rostock naar Greifswald

2 juni 2018 - Greifswald, Duitsland

Wacht niet op een goede dag, maak er zelf een !

Dat was vandaag mijn adagium. Een enkel wolkje, een beetje zon erbij. Hoe zal ik zeggen, het was gewoon mooi weer. Vandaag geen gezeur over de tegenwind, die overigens naar het noord-oosten gedraaid was. Het parcours was vandaag licht glooiend, wat de pret ook al niet drukte. Weer veel landerijen en landbouw gezien. Keurig aangeharkte tuintjes in de dorpjes waar ik doorheen kwam.

Dit was mijn moment ! Fietsen was vandaag geluk.

Rostock klonk mij oorspronkelijk als een robuuste voormalige Oost-Duitse stad in de oren, maar was eigenlijk een uiterst vriendelijk universiteitsstadje. En is ook weer een Hanzestad. De laatste jaren doen de steden alles aan hun city marketing en proberen het feit dat ze Hanze zijn in alles naar voren te doen komen. Het staat voor ondernemerschap, durf en verbondenheid. Denk ook aan de namen Hanzaplast, Hanzabier en Lufthansa.

Ik heb gisteren ook nog een kopje koffie gedronken in Hansestadt Wismar, Het was er gezellig, een beiaardier speelde in zijn lange spits boven het geraas en gebral van de wereld onder hem uit. Hij troonde daar als een vorst boven alles uit. Totdat er voor mijn terras een saxofonist zijn best ging doen.

Zo weinig zielen als ik vandaag onderweg ben tegengekomen, zoveel zijn er hier en ik heb besloten me zo meteen in het feestgedruis te gooien. Echt iets voor mij, dus.

Nee, ik ga zo naar bed. Waar ik morgenavond uiteindelijk zal aanleggen weet ik nog niet precies. In ieder geval de Poolse grens over. Om niet om te hoeven rijden ga ik proberen om een stukje met een ferry/pond te gaan, maar ik weet het nog niet goed. Morgen overdag kijk ik wel hoever ik kom.

Voor een moderne toerist, wat ik natuurlijk niet ben, zijn onbekende situaties  slechts toegestaan binnen hun comfortzone. Tegen echte avonturen heeft hij of zij een reisverzekering afgesloten. Hij/zij verlaat het thuishonk en gaat met vooruitgestoken borst/borsten op reis, maar niet om geconfronteerd te worden met het andere, laat staan om het op te zoeken...

Dus welke uitdagingen staan mij morgen weer te wachten ??

Ich wünsche ihr eine gute nacht und süße Träumen

1. Edwin en Pascal:
    2 juni 2018
    Zo Jan Willem, de kop is er vanaf. Weer fijn om jouw avonturen te volgen. Veel fietsplezier, geniet ervan!
  2. Els De leeuw:
    👍👍😎😎
  3. Chantal:
    2 juni 2018
    Heerlijk om jou te volgen en niet zelf te hoeven fietsen.... leuk dat je echt nieuwe landen aan doet.
  4. Henk.:
    3 juni 2018
    Over je tocht door noord- Frankrijk was je negatief over de huizen, landschap, leegte etc. Nu is de sfeer - gelukkig - anders, beter! Sterkte met je kuiten en ben benieuwd naar het vervolg!