San Juan y Martinez en Mantua

25 februari 2019 - Mantua, Cuba

'Nee nee, ik zie er niet uit .. eerst mijn haar nog goed doen voordat je de foto mag maken', schrok het kleine moedertje van Joseph terug. Ik was begonnen aan mijn afscheidstoer en wilde haar natuurlijk ook nog even op de foto zetten.

Eerder die middag had ze ons een espressootje met flink wat suiker ingeschonken. Joseph had me even daarvoor inderdaad opgehaald en me inmiddels al aan de halve familie voorgesteld. De andere helft was overigens ook te bewonderen .. ze stonden allen netjes omlijst op een buffetkast. Familie is alles in Cuba!

De zwager van Joseph was er ook bij gekomen, ondertussen zijn flinke blote buik verbergend onder een te strak zittend hemdje. Hij is dokter op een intensive care afdeling van een ziekenhuis en zijn zwager is socioloog en werkt bij een Ministerie.

Een goed moment om de verkiezingen van morgen maar eens aan te snijden, leek me en gooide een balletje op. Nou, daar kreeg me toch een ellende over me heen. Er is slechts 1 partij in Cuba, dan kun je toch niet regeren! De wijzigingen in de grondwet stellen niets voor, het wordt alleen maar slechter, hoe moeten wij nu rondkomen met een maandsalaris van 17$. Waarom zou je nog gaan studeren zoals wij. Het heeft allemaal geen zin!!

Snel over naar een ander onderwerp dan maar.

San Juan y Martinez is een plaatsje waar, volgens kenners, de beste tabak ter wereld vandaan komt. De tabaksbladeren van enkele zeer bekende merken groeien hier. Het zijn merknamen die mij overigens helemaal niets zeggen. Het plaatsje ziet er maar armoedig uit. Veel vergane glorie met veel, heel erg veel achterstallig onderhoud.

Op de terugweg naar mijn casa dienden we om te lopen. Hoewel Joseph mij enkele keren toevertrouwd had dat ik in een officieel casa particular zou zitten, werd hij toch ineens schuchter toen hij een politieauto voor mijn casa zag staan. 'Kom, ik bied je iets te drinken aan'.

Dat ik niet in een officieel casa zat wist ik natuurlijk al wel, ze hadden immers niet naar mijn paspoort gevraagd. Dat laatste is strikt noodzakelijk. Een buitenlander mag niet zomaar bij een particulier gaan slapen.

Maar, verboden zijn natuurlijk alleen al wenselijk omdat het overtreden ervan zo'n genoegen doet ..

Tot morgen !

1. Korina Kardux:
    28 februari 2019
    Hallo Jan Willem,

Weer leuk om zo met je mee te reizen. Veel plezier en maak mooie herinneringen om op terug te kijken. Geniet ervan.
  2. Els De leeuw:
    28 februari 2019
    Fantasties .Wat een ervaring en voor straks mooie herrinneringen. Veel succes nog.