Havana

16 februari 2019 - Havana, Cuba

Het is al donker als ik vanuit het vliegveld naar het hotel gebracht wordt. Er is in de buitenwijken van Havana nauwelijks straatverlichting. Later wanneer ik nog even door het oude centrum loop is het hier en daar verlicht en klinkt er vanuit de restaurants en cafés uitbundige salsa muziek. Het ziet er erg gezellig uit. Natuurlijk ben ik ook vandaag weer overvallen door een behoorlijk portie weemoed. Nergens is men zo eenzaam als in een grote stad. Zeker ik nu. Ik loop wat onwennig, met mijn ziel die op enkele meters afstand volgt.

Wat doe ik mezelf aan? denk ik weleens. Maar ik hoef geen recept voor een gemakkelijk leven. Was het niet de filosoof Socrates die bijna 2500 jaar geleden al zei dat een niet onderzocht leven eigenlijk geen leven is (?). Dus nieuwsgierig blijven en uitdagingen niet uit de weg gaan.

Maar vanochtend had ik eigenlijk beter in bed kunnen blijven! Goed gemutst dacht ik al om half 7 mijn fiets te gaan prepareren. Het begon voorspoedig. Onder het toeziend oog van de receptionist van het hotel haalde ik m'n fiets uit de doos. Met technisch gemak schoof ik het wiel in de voorvork, de trappers waren een fluitje van een cent, de banden opgepompt en .... waar is toch het inbussleuteltje voor het zadel en het stuur ??

Het was al ruim 20 graden Celsius en het zweet gutste van me af. Tjee, hoe heb ik toch zo kunnen slapen! Ze lijken weliswaar op elkaar, maar ik had thuis bij het inpakken dus het verkeerde setje in m'n tas gedaan... Hoe vaak zou het me wel niet verteld zijn, om juist deze sleuteltjes niet te vergeten ?

Zonder hulp is het me uiteindelijk toch nog gelukt om het stuur en het zadel provisorisch enigszins vast te zetten. Genoeg om 's middags op de fiets op zoek te gaan naar een fietsenmaker, maar die zijn in Havana echter vrij schaars.

Over de verkwikkende douche daarna hoef ik het niet te hebben ... er was immers geen water ...

Genoeg geklaagd! Het dient af en toe een beetje tegen te zitten. Zonder wrijving is er immers geen glans.

De vlucht en alles erom heen verliep perfect. Het hotel is, afgezien van het ontbreken van enkele waterspatjes ook prima. Vanmiddag toch ook weer een uurtje of drie op de fiets gezeten. Over de Malecon, de kilometerslange boulevard van Havana en dwars door de stad. Een fietsenmaker heb ik uiteindelijk niet meer gezien. Onderweg kwam ik enkele werklui tegen die de juiste schroevendraaier hadden ..

Havana is een grote stad met ongeveer 2 mln inwoners en met een rijke historie. Een schitterende architectuur, die enige renovatie verdient en een bruisend nachtleven, zo het schijnt. Mijn hotel ligt heel mooi, tussen enkele historische pleinen in La Habana Vieja het Spaans-koloniale hart van de stad.

Vandaag doe ik de kaarsjes maar eens op tijd uit. Morgen probeer ik jullie natuurlijk weer verslag uit te brengen, al weet ik nog niet of ik wel toegang tot het internet zal hebben.

En oja, toen ik terugkwam van mijn fietstocht lachte te receptionist mij al van afstand toe, breed grijnzend en met zijn duim omhoog; het water doet het weer!

Tot morgen!

1. Els De leeuw:
    Mooi weer.
    Succes met de volgende trip.
  2. Peter Jan:
    Hoi JW,
    Een paar hobbels maar daardoor weer goed verhaal! Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly. Aldus Robbert F. Kennedy, naar zeggen, die er trouwens geloof ik voor zorgde dat de Cuba crisis niet escaleerde en Cuba er nu uit ziet zoals op jouw super mooie foto's. Heel veel succes en ben heel benieuwd naar het vervolg!
  3. Els Van Kuijk:
    Goede reis, Jan-Willem!
  4. Patrick Vroegh:
    16 februari 2019
    Hallo Jan Willem, leuk om weer mee te lezen over de avonturen. Goede reis & veel plezier!
  5. JW en Astrid:
    Mooie sfeerbeelden JW!