Neufchateau 81 km

29 mei 2017 - Neufchâteau, Frankrijk

Neufchateau was het doel van vandaag. Dus dwars door de Vogezen.

Het was weer hetzelfde verhaal; verveloos en vervallen huizen in uitgestorven dorpjes, op zondag. De luiken zijn ook vandaag dicht en hier en daar schuifelt er nog een oudje.

Deze dorpen lijken wel in een bepaalde staat ven coma te verkeren.

Het was weer warm vandaag en vooral de wind recht uit het zuiden viel me vandaag toch wel weer erg zwaar.

Straathonden vroegen om aandacht, die ze natuurlijk niet van me kregen. De kuitenbijtertjes. Ik probeer ze, met een vlak voor mijn vertrek gekregen toeter, van me af te houden. Vlak voor ze willen toehappen geef ik dan een paar 'toetertjes' die ze dan net voldoende even laten schrikken, waarna ik hem dan gesmeerd ben.

In Domremy staat het geboortehuis van Jeanne d'Arc. Het is een gewoon Lotharings huis, maar door de mythe rondom Jeanne zou het volgens de gids een toeristische trekpleister zijn geworden. Nou, ook hier was geen kip te bekennen. De foto's die ik gemaakt heb zet ik vanavond nog op deze site.

Iets verderop ligt nog een basiliek waar Jeanne volgens de overlevering voor het eerst 'haar verschijning heeft gehad' waarin ze de heilige oproep kreeg om tegen de Engelsen ten strijden te trekken. Ik heb deze basiliek overigens niet meer gezien. Volgens mij leeft dit verhaal ook niet meer zo in Frankrijk, maar ik kan me vergissen natuurlijk. Dat ze uiteindelijk de brandstapel niet overleefd heeft ten spijt.

Verder heb ik niets te melden. Er zijn mensen die vermoeden dat je afstanden van een dag lang fietst om eens lekker te kunnen nadenken. Jammer, dat overkomt mij nauwelijks. De inspanning is over het algemeen te groot. In de geest is er niet veel meer dan vluchtigheid, gedachtenflarden die je achteraf nog maar moeilijk kunt herinneren. Maar mijn aantekenboekje brengt natuurlijk wel eens uitkomst.

Morgen is er weer een dag. Dan naar het vestingstadje Langres.

Bonsoir, JW

1. Tinie en Ellen:
    30 mei 2017
    Jan Willem fijn dat je zo'n goede start hebt gemaakt. Wij verheugen ons op je dagelijkse belevenissen. Onze hondjes behoeven gelukkig geen toeter. Nu je Tom hebt zien winnen en het geboortehuis van Jeanne d'Arc hebt gezien, moet je toch wel geïnspireerd zijn. Zij geven, gaven, niet op. Zet hem op and have fun!
  2. Peter Jan:
    30 mei 2017
    Kijk..., dat lijkt toch en mooi stukje voortschrijdend zelfinzicht JW. Na etappe 7. van vorige naar (Bensheim-Heidelberg) schreef je nog: "Je hoofd leegmaken, hoe doe je dat dan eigenlijk?" Het antwoord is nu niet moeilijk meer. Jezelf afmatten op de fiets. c'est ca. Who needs een psycho-analyse!Weer leuke verhalen! Fijne tocht morgen! gr PJ
  3. JW en Astrid:
    30 mei 2017
    Het is weer een feest om je belevenissen te lezen. Ik hoop voor jou dat je vandaag in een boeiender omgeving bent geweest. Geniet ze.
    Groetjes, Astrid