Figueres 0 km

11 juni 2017 - Figueres, Spanje

Op dezelfde plaats kwam ik enkele van de mannetjes van gisteren weer tegen. In de verkoelende schaduw van enkele stokoude bomen werd overduidelijk de dorpspolitiek besproken, of waren het misschien de laatste roddels?

Vanochtend was ik al vroeg bij het museum. Om iets over half 10 was ik de tweede toerist die zijn kaartje liet afscheuren. Het is ideaal als er verder nog bijna niemand binnen is. Alleen de suppoosten en die hadden zo te zien met name aandacht voor elkaar. Waarschijnlijk moest er over en weer verslag van een enerverende zaterdagavond gedaan worden.

Het museum is gevestigd op de plaats waar eerst het Figueres theater heeft gestaan, dat tijdens de burgeroorlog in 1939 door brand verwoest is. Dali heeft er zijn eigen museum gecreëerd, en daarmee tegelijkertijd het grootste surrealistisch object.

Het is een erg mooi theater geworden. In verschillende opzichten.

Wees niet bang dat ik nu te veel over het surrealisme ga uitweiden. Zo veel weet ik er ook niet van. Wel nog even dat Dali eigenlijk zijn eigen droomwereld heeft gecreëerd en dat hij zijn fantasie behoorlijk de vrije loop heeft laten gaan. Vol met schilderijen, tekeningen en overige vreemde objecten.

Ik heb er in ieder geval van genoten!

Ook van het feit dat het een lekker lui dagje was. Gisteren m'n eerste paella en vandaag de onvermijdelijke tapas gegeten. Met mij hoef je dus echt geen medelijden te hebben.

Blijf ik alleen nog zitten met de vraag of het nut van begrijpen niet wordt overschat?

Maar goed, dat komt misschien later wel. Ik doe nog even de kaarsjes uit en zeg goede nacht.

Goede nacht, JW

1. Korina Kardux:
    13 juni 2017
    Hallo Jan Willem,
    Het is weer leuk om je verhalen te lezen en van de zijlijn je reis mee te beleven. Geniet van de mooie herinneringen die je gaat maken en nog veilige kilometers toegewenst.