Virton 100 km

27 mei 2017 - Virton, België

Givet, waar ik gisteren was, is een vooruitgeschoven punt van Frankrijk. Vanochtend reed ik vrijwel meteen België al weer in, Belgisch Luxemburg, wat het hart van de Ardennen schijnt te zijn. Nu ben ik misschien wel wat verwend, maar fietsen door de Ardennen is aan mij niet zo besteed. Het was weer de gehele dag stijgen en dalen met weliswaar mooi weer, maar wel met de wind precies recht tegen. Wanneer ik beneden aankwam, zag ik dat er enkele honderden meters verderop alweer een heuvel aan zat te komen. Ook hierbij gold het oude adagium dat elk bereikt doel al weer het begin vormt van een nieuwe tocht. Al zat ik daar vandaag niet zo op te wachten.

Zelfs de gedachte aan verkoeling was al vermoeiend.

In mijn overmoedigheid ben ik ook te ver doorgefietst, dat is wel duidelijk. Was mijn ego misschien te groot?

Ik ontzie mezelf niet en op het einde van zo'n dag voel ik me eigenlijk toch wel weer zeer voldaan.

Ik hou me daarbij dan ook vast aan de woorden van de Nederlandse psycholoog Ap Dijksterhuis die zegt dat we creatiever worden als we naar buiten gaan. We dienen volgens hem te reizen, hoe verder hoe beter. Reizen zouden ons bevrijden van onze dagelijkse ballast en stress en, daar komt ie, biedt aldus ruimte tot persoonlijke groei!! Hoe langer en verder je van huis bent, hoe beter het wordt.

Maar ja, reizen hoef je natuurlijk niet op de fiets te doen, zeker niet in de Vlaamse Ardennen waar, als je het goed beschouwt, het ene dorpje nog troostelozer is dan het andere.

Salut en tot morgen, JW

1. Henk.:
    29 mei 2017
    Als de psycholoog gelijk krijgt zien wij dus een andere JW terug komen? Misschien een man die wel vriendelijk is en altijd lacht? Morgen weer een volgende uitdaging , Succes!!
  2. Els De leeuw:
    29 mei 2017
    Super ge krijgt wel stevige been spiertjes ja willem,genieten en boleke leeg maken succes met je volgende ritje.
  3. Marc Bezem:
    29 mei 2017
    In dit gebied van Maas en Semois doen we al jaren onze voorbereidende meerdaagse trainingen voor de trektochten in BC Canada. Dun bevolkt, weinig toerisme, flink geaccidenteerd en lekker ruig: deelnemers krijgen zo een voorproefje van wat komen gaat. Ook voor de eenzame fietser lijkt me dit uitdagend genoeg. Na zo'n grensverleggende dag is het goed rusten Jan Willem. Morgen heb je vast wind mee!