Naar Groningen en frederiksoord

2 september 2021 - Frederiksoord, Nederland

Was mijn leven niet avontuurlijk genoeg?

Dat beaam ik van harte wanneer ik lees wat de rest van de mensheid overkomt. Bovendien is het leven van een econoom zelden opwindend, al helemaal niet dat van een fiscaal-econoom.

Zo zat ik gisteren voor me uit te mijmeren ... en las dat de tocht van die dag ondermeer Delfzijl aan zou doen. Een stad die volgens mijn gids iets treurigs over zich heeft ... had ik dus weer.

Dokkum was al weer mijn laatste overnachtingsplaats in Friesland. In de paar dagen dat ik hier was, is het me wel goed bevallen. Hier en daar stuitte de toeristische commercie me wel eens tegen de borst. Zo ook in Dokkum. In een aan hem gewijde kerk wordt bijvoorbeeld een reliek van Bonifatius bewaard. De cultus rondom hem zorgt er dan vervolgens voor dat er ook likeuren en bieren te koop zijn met zijn afbeelding op het etiket, dat er pepermuntjes te koop zijn in een verpakking lijkend op een bijbeltje. Ook is er jaarlijks een Bonifatius voetbaltoernooi, etcetera.

Bij het verlaten van Friesland laat ook van Lennep zich over de Friezen uit. Hij is niet erg positief en heeft het ook al over de ‘stijfkoppigheid’ van de Fries en dat ze zo weinig ontwikkeld zijn. Ze komen te weinig in contact met anderen.

Dan passeer ik gisteren bij de Lauwersoog de grens met Groningen. Fietsend door het Hogeland zie ik aan de horizon al enkele grote boerderijen opdoemen. Tot in de vorige eeuw liep hier het grasland telkens weer onder water. De boerenbevolking die zich hier vestigde maakte er vruchtbare grond van en zorgde dat het gebied omdijkt werd. Boven op de terpen, die hier wierden genoemd worden, staan al eeuwen de kleine kerkjes met gedenkstenen van overledenen en staan er enkele kleine huisjes omheen.

Vandaag ben ik van de route van van Lennep afgeweken omdat ik de komende dagen alleen vandaag in Frederiksoord kan logeren. Sinds het enkele weken geleden op de werelderfgoedlijst gezet is, loopt het met de bezoekersaantallen storm.

Over Frederiksoord bericht ik jullie overmorgen meer.

Naast mij vindt inmiddels een interessant kringgesprek plaats, dat ik jullie niet wil en niet kan onthouden.

‘Heb jij ook een leuk ideetje Evert, ja?

Jongens, allemaal even stil, Evert heeft ook een leuk ideetje. Toe maar, Evert’.

Tja, en ik me de gehele dag maar afvragen of mijn leven wel avontuurlijk genoeg is ...

Genoeg voor vandaag. Zo meteen neem ik nog een lekker Bonifatius-bittertje en zak nog even lekker onderuit.

Groeten, JW

1. Miriam:
    3 september 2021
    Mooie verhalen en prachtige foto's.