Naar Getaria

27 augustus 2020 - Getaria, Spanje

De dag was al vroeg met een belofte begonnen.

Mijn reisgidsje informeerde me dat ik vandaag door het beschermde natuurgebied zou komen van de mediterrane boomkikker. Leuk dacht ik nog, want zoals jullie wel weten ben ik mijn hele leven al geïnteresseerd in kikkers. Totdat ik op Wikipedia las ik dat ie ongeveer 5 cm groot en groen van kleur is. Gemakkelijk door een kleurenblinde als ik te herkennen dus, in de alom groene natuur.

Maar ik had me voorgenomen om goed op te letten.

Mijn pad liep nog steeds langs de oceaan en in vergelijking met gisteren opende het landschap zich iets voor me. Ook weer meer asfaltweggetjes.

Via Orio en Zarautz, het Hawaï van het Baskenland, ben ik in Getaria aangekomen.

Het zijn alle drie kleine plaatsjes die al vanaf de middeleeuwen van de visserij leven. Nadat hier begin 20e eeuw de laatste walvis gevangen werd, is men geleidelijk ook op toerisme overgestapt.

Onderweg ben ik natuurlijk weer enkele kerken tegen gekomen en er eentje bezocht, de Iglesia Parroquial de San Salvador. De kerk is in de 14e/15e eeuw over een oudere kerk heen gebouwd.

In en buiten de kerk gaf ik mijn ogen goed de kost. Hier waren in die tijd de theologielessen min of meer in natuursteen gehouwen. De meerderheid van de middeleeuwers kon immers niet lezen, noch begrepen ze veel van de kerkdiensten die in het Latijn gehouden werden.

Spijtig te constateren dat inmiddels het natuursteen al behoorlijk afgebrokkeld was.

Wel nep waren de kaarsen in de kerk, die waren geautomatiseerd. Ik gooide een muntje in een gleuf en toen floepte er een lampje aan. Ik kon dan een wens doen, maar mocht niet te veel aarzelen, want na een minuut ging het lampje weer uit. Niet alle aanpassingen zijn vooruitgang, bedacht ik me toen ik het godshuis verliet.

Onderweg had ik al wat druifjes zien hangen. Die schijnen te worden gebruikt voor de Baskische witte wijn Txakoli. Licht mousserend schijnt ie te zijn. Misschien straks maar eens proberen.

In slakkentempo en enigszins buiten adem ben ik vandaag aangekomen. Straks maar eens vroeg naar bed en zo meteen eerst eens kijken of ik een wijntje kan scoren.

Adios !

1. Ruby:
    27 augustus 2020
    Mooi dat je die kikker toch hebt gespot 😁
  2. Arie visser:
    28 augustus 2020
    Hoi Jan Willem
    Wat mij opvalt wat kom je toch prachtige
    Plekken tegen als ik het zo zie zou ik zo
    Met je mee lopen ( maar helaas niet getraind )
    Nog een fijne loop dag morgen