Naar Sarria en Portomarin

14 september 2020 - Portomarin, Spanje

‘Wat wordt het, Hero of Zero?’ vroeg ik mezelf gisterochtend.

De roofvogel, hoog in de lucht, lijkt meewarig neer te kijken op mijn geploeter. Hij lijkt het antwoord al wel te weten ..

Nee hoor, de afgelopen 2 dagen verliepen prima! en het is nog maar een klein weekje. Vanaf hier, Portomarin, is het nog circa 100 km..

De sfeer is ontspannen en ik geniet tussen de andere pelgrims. Het wordt steeds drukker nu ik Santiago nader. Het geeft een bepaald fijn gevoel van saamhorigheid, maar dan nog steeds wel op afstand.

Hier ben ik voor gekomen. Ik heb moeite om het uit te leggen. Uren lopend in de hitte en de droogte. Onaanzienlijke, half verlaten gehuchtjes. Ik weet het, voor wie het niet ziet of hoort is hier niets te vinden. Lijkt het eerder een zandbak.

Foto’s voldoen niet.

Ik heb weer veel hoogtemeters achter de kiezen. Met mijn laaglandlongen, of is het mijn gewicht? valt het klimmen nog altijd niet mee, maar het gaat me hier toch gemakkelijker af dan in de vorige weken. Hoog in de heuvels is het panorama naar alle kanten immens.

Verderop zie ik de volgende gehuchten op mijn route al weer liggen en hoog boven een dorp heeft een klooster op een afgelegen en zeer romantisch groen plekje haar plaats ingenomen. Het landschap lijkt vrijwel onaangetast.

Het dorpje, iedereen is buiten en met iets bezig. Een vrouw met een kruiwagen, een passerende tractor. Iets verderop steekt een kudde koeien over.

De boer zie ik een sigaretje roken.

De vrouwen staan hier dus hun vrouwtje!

Geniet van het huidige moment, aarzel je teveel, dan gaat het geluk zo aan je voorbij.

Met dit in gedachten .. tot woensdag !

1. Ruby:
    14 september 2020
    Vermoeid lijf en leden ten spijt; wat een prachtige omgeving om door heen te lopen!
  2. Henk.:
    14 september 2020
    Als de moderne mais er niet zou staan,waan je je in vroegere tijden. Terug naar grootmoeders tijd!
  3. Els De leeuw:
    14 september 2020
    Leuke foto 's weer en een super mooi verhaal weer laat je niet klein krijgen door je laagland longen.en je gewicht je zal onder tussen toch zeker wel paar ons afgevallen zijn.
    Nou fijne tocht verder super.
  4. Arie visser:
    14 september 2020
    Jan Willem nog een klein weekje en dan zit
    De reis er weer op ,
    Op naar het volgende idee maar als ik zo
    De afgelopen weken bekijk dan heb je al
    Meer gezien dan ik in een jaar
    Werkelijk prachtig ook de foto’s die je maakt.
    Een van de mooie foto’s vond ik die koe.
    Je was net op tijd.
    Nou ik zie je volgende verhaal wel .
  5. Guido Stomp:
    16 september 2020
    Mooie verhalen Jan-Willem. Een speciale, soms wellicht ingewikkelde ervaring in deze coronatijd. Succes verder en ik wens je een goede tijd daar.