Ken uzelf

6 september 2022 - Hurwenen, Nederland

Met enige schroom, alsof ik onuitgenodigd op een feestje kom, stuur ik je dit berichtje. Ik ben niet zo van de sociale media … vandaar mijn terughoudendheid.

De komende weken zou ik in Benidorm hele dagen aan het strand kunnen liggen, maar dat doe ik niet. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en binnenkort stap ik dan ook weer op de fiets.

Het is dinsdagavond en ik zit een beetje voor me uit te staren. Het is stil in Hurwenen, het lijkt hier bijna uitgestorven. Buiten rijdt nog een enkele boer op een tractor. Ik ben net terug van een klein rondje over de dijken rond de Bommelerwaard en ik moet jammerlijk constateren dat mijn conditie nog niet zo geweldig is. Maar toch vertrek ik volgende week weer, naar Italië en Griekenland, om vanuit Rome naar Delphi te fietsen.

Het was Merlijn de Tovenaar die me immers al eens toevertrouwde: ‘Het is aan jou hoe ver je gaat, maar als je het niet probeert, zul je het nimmer weten’.

En ik wil het weten. In ieder geval of ik het hoog gelegen Delphi op de fiets bereiken kan.

Eerst nog fietsen over het Zuid-Italiaanse platteland. Op dit moment heb ik het beeld voor me van zingende Italiaanse vrouwen die met manden gevuld met wijn, worst en kaas en een groot rond brood, hun op het land werkende mannen een lunch komen bezorgen, waarna ze nog even gaan dollen in het hooi. Deze voorstelling is mooi en misschien kan ik er nog iets van meepikken, maar het lijkt me een beeld uit vervlogen tijden.

Voor mij zal het de komende weken af en toe wat minder romantisch zijn, dat besef ik me wel. Wanneer ik onder de brandende zon of in de regen over het slechte wegdek en tegen de heuvels op aan het fietsen ben.

Het was de oppergod Zeus die ver voor onze jaartelling twee adelaars liet uitvliegen van de twee uiteinden van de aarde. Op het punt waar ze elkaar ontmoetten lag Delphi.

Delphi was dé navel van de wereld, hét pelgrimsoord van de zogenaamde Antieken. Enkele duizenden jaren geleden trokken mensen daar heen om het orakel vragen voor te leggen en om raad te krijgen bij grote beslissingen in hun leven. Het was in wezen een doorgeefluik van en naar de goden. Het orakel, de Pythia, was een priesteres in de tempel die gebouwd was ter ere van de god Apollo. Zij was gezeten op een heilige drievoet en was bijna de gehele tijd in een soort trance. Uit de onsamenhangende klanken die zij uitstootte formuleerden de andere aanwezige priesters dan weer de orakelspreuken.

Ik heb geen specifieke vraag en ik heb ook niet het idee dat ik op een dood punt in mijn leven zit. Wel ben ik benieuwd wat deze reis met me gaat doen. Misschien zegt het orakel wel dat ik gek ben, misschien ook niet. In ieder geval zal ik straks een ervaring rijker zijn.

Komende vrijdag eerst nog groots een klein feestje vieren wanneer mijn vriend Sander en zijn Brenda elkaar het ja-woord geven, waarna ik maandag naar Rome vlieg. Op Schiphol zal het wel weer gezellig druk zijn.

De verhalen, beelden en filosofische flarden van gedachten gaan weer mee als proviand achter op mijn fiets. Kom er maar lekker bij zitten!

Over een week of vier zullen we dan, als de goden het willen, aankomen in Delphi.

Ave, Jan Willem

1. Julia Pau:
    6 september 2022
    Dank je voor de uitnodiging. Ik volg je heel graag op je reis.
  2. Richard en Ina de Bruijn:
    6 september 2022
    Dank weer voor je inspirerend verhaal Jan-Willem. Wij wensen je heel veel succes en zien graag je verslagen/verhalen en foto’s tegemoet.
  3. Patrick Kroonen:
    6 september 2022
    Heel veel succes Jan-Willem, ik ga je verhalen weer met veel plezier lezen.

Groetjes Patrick.
  4. Caroline:
    7 september 2022
    Het smaakt naar meer...ik ga graag met jou op reis ook al het alleen in gedachten is...veel succes en plezier met je tocht Jan Willem en ik zie uit naar je komende avonturen!
  5. Peter Jan:
    7 september 2022
    “Still round the corner there may wait a new road or a secret gate, and though I oft have passed them by, a day will come at last when I shall take the hidden paths that run west of the moon, east of the sun” (Frodo)

Heel veel succes met uitdagingen en geniet van mooie momenten onderweg!
  6. Edwin en Pascal:
    7 september 2022
    Hartelijk dank voor de uitnodiging en we kruipen graag met veel plezier achter op de fiets. We zien de foto's en alle belevenissen met veel interesse tegemoet en wensen je nu alvast heel veel succes en natuurlijk heel mooie avonturen en ervaringen!
  7. JW en Astrid:
    8 september 2022
    Succes jongen!
    We lezen weer met veel plezier mee!

"When the going gets tough, the tough get going!"
  8. Arie visser:
    8 september 2022
    Jan Willem ik wens je een fijne reis en ik kijk uit naar je eerste bevindingen
  9. Patrick Vroegh:
    9 september 2022
    Goede reis Jan Willem, veel succes en plezier gewenst.
    Ik ben weer benieuwd naar de foto's en verhalen.
  10. Sylvia Vrolijk:
    11 september 2022
    Ha Jan Willem,

Weet een mooi stukje Europa om te verkennen. Heel veel succes weer met deze uitdaging!
  11. Marjan:
    13 september 2022
    Hele goede reis gewenst met mooie nieuwe avonturen en herinneringen.
  12. Theresa Veneboer:
    14 september 2022
    Dank voor de uitnodiging en veel succes.