Naar Erateini

24 september 2022 - Erateini, Griekenland

Zoals Lucky Luke tegen zijn paard zegt, hop hop.

En dat fluisterde ik tegen mezelf toen ik de boot in Patras uitreed. Ik wilde al meteen wat meters maken en afstand nemen van de ‘s nachts snurkende Italianen en Grieken. Van slapen was er dus niets terecht gekomen.

Inmiddels zijn we weer een dag verder, het is nu vrijdag en ben ik vanochtend in alle vroegte vertrokken. De klinkers in de weg waren de hitte van de vorige dag nog aan het uitwasemen.

Het zou vandaag een dag van aangekondigd leed worden. Veel hoogtemeters zouden immers  nog gaan volgen.

Af en toe stond ik even stil om van het uitzicht te genieten. Hoe de zee overging in de heuvels en die weer overgingen in de lucht.

Het zweet druipte de gehele tijd van mijn lijf.

Waarom koester ik toch de ijdele hoop dat de jaren geen vat op me zouden hebben.

Hebben jullie dat ook?

In de rubriek’ elke dag z’n tegenslag’ vandaag voor het eerst: een kapotte band.

De Pythia, daar hoog in de bergen, die aan de stervelingen doorgaf wat de Goden er van dachten. Op haar drievoet door de dampen omringd.

Het zou fijn zijn als jullie ook eens een samenvattinkje van een tragedie zouden lezen. Om het gemakkelijk te maken geef ik hierbij een link voor het verhaal van Oedipus. Om onder andere te lezen wat voor prominente plaats het orakel in de Griekse samenleving innam.

Uit eigen ervaring weet ik dat het gehele stuk van Sofocles  door twee personen te spelen is.

Over enkele dagen kom ik al aan in Delphi. De spanning is gemengd met weemoed.

Juist de komende dagen zal ik weer flink moeten klimmen.

Ik heb zoveel moeite moeten doen om tot hier te komen, slechte wegen, het verkeer, weer en wind heb ik moeten trotseren.

Het moet moeite kosten.

Het is een droevig stadje waar ik nu ben, al snel was er niemand meer op straat.

De krekels zijn nog steeds wakker, maar ik vind het welletjes. Tot binnenkort.

1. Richard en Ina de Bruijn:
    24 september 2022
    Weer een mooi verslag en fotos Jan Willem. We vinden het een prestatie en ja “de jaren gaan voelen” klopt helemaal. Maar jij doet het toch maar. Geweldig en succes. Richard en Ina
  2. Patrick Kalshoven:
    24 september 2022
    Het gaat er denk ik niet om of de jaren vat op je krijgen. Ik ben aanzienlijk jonger en toch merk ik het geregeld, zoals nu na laatst 1.000 keer touwtje springen. Het gaat erom hoe je er mee omgaat. En dat doe je prima. Chapeau!
  3. Els:
    24 september 2022
    De Oedipus: niet alleen door twee personen te spelen, maar ook zeer geschikt voor jeugdige kijkers!
  4. JW en Astrid:
    24 september 2022
    Ha JW, wat een mooie verhalen toch weer. Ik vraag me af wat zwaarder (of mooier) is, de fysieke inspanning of de filosofische bespiegelingen. Hou je haaks en een hele mooie, verdere tocht toegewenst. Groetjes, Astrid
  5. Tinie en Ellen:
    24 september 2022
    Wat ben jij toch een bofkont om zoveel moois te kunnen aanschouwen. Je moet er wel veel moeite voor doen, maar dan heb je ook wat. We hebben er veel bewondering voor. Veel succes nog en geniet zoveel mogelijk!
  6. Henk.:
    24 september 2022
    Je klinkt een beetje zwaar op de hand! Hoop dat de komende dagen je in een betere stemming gaan brengen. Blijft natuurlijk mooi wat je allemaal ziet en meemaakt.

Benieuwd naar het vervolg van je reis.

Als ik dit schrijf is het Burendag hier. De kijkers in Hurwenen hebben paraplu en laarzen nodig om de ontdekkingstocht te gaan wandelen. Zit dan toch liever naast je op de fiets!