5 - Boppard - Ingelheim am Rijn - 63 km

18 juni 2016 - Ingelheim am Rhein, Duitsland

Vanochtend heb ik eerst lekker uitgeslapen en zat om kwart over 8 pas aan het ontbijt. Lekker gegeten, genoeg broodjes, jus, yoghurt met vruchtjes en koffie mit Kuchen dabei. Aangezien het weekend is, was ik van plan om vandaag ook maar eens wat gas terug te nemen. Het nadeel is dat je dan zelf ook wat minder alert bent en alles een beetje slomer lijkt te gaan. Alles lijkt ook tegen te zitten. Eerst werkte de douche niet, de wifi verbinding kreeg ik weer eens niet aan de praat en dacht ik m'n fietssleutel vergeten te zijn terwijl die gewoon in mijn broekzak zat, etc. Bij het uitchecken vroeg de baliemedewerkster hoe het geweest was. Ik zei Gut, aber es kommt kein wasser aus die Douche. Normaal gesproken zeg ik zoiets niet snel, maar ik dacht .... nuttig voor de volgende bezoeker misschien. Nou ze zou meteen gaan kijken want ze kon het niet geloven. En waarom had ik niet meteen naar beneden gebeld? Nou wat denk je, ik stond natuurlijk al in mij nakie en bedenk dan wel een andere oplossing om me te scheren enzo. Vervolgens ben ik mijn fiets gaan halen en net toen ik weg wilde fietsen kwam ze me nog nalopen om te vertellen dat de douche het wel deed en of ik dat zelf nog wel even wilde zien. Ik mee, en ja hoor ......Ze keek me meewarig aan, wat een schlemiel staat hier tegenover me, zag ik haar denken. Ik beende maar snel weg.

Mijn eerste stop was al na een uurtje, in St. Goar. Even een terrasje met een Cappuccino und ein Loreleyfels dabei (zie foto). Er waren veel oudere mensen op de been en er was een bus chinezen gearriveerd. Het drong ineens tot me door dat het voor hen wellicht ook zo moeilijk is als voor ons wanneer wij naar China zouden gaan en daar de plaatselijke wegaanduidingen, winkelaanbiedingen etc. dienen te ontcijferen. Eens een keer navragen.

Weer op de fiets kom ik verschillende Fernfahrer tegen. Ze gaan sneller dan ik en hebben vaak een verbeten trek op hun gezicht. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Is de afstand die dagelijks behaald wordt dan zo belangrijk?

Medelijden heb ik met de man en de vrouw die achter elkaar rijden, maar dan wel op een afstand van zo'n 100 meter van elkaar. Waarschijnlijk hebben ze ruzie.

In Bingen heb ik op enige afstand de Mäuseturm nog zien liggen (zie foto). Deze toren, strategisch gelegen op een klein eilandje midden in de rivier, werd in vroegere tijden door bisschoppen gebruikt om tol te heffen. De naam van de toren dankt hij aan de gierige aartsbisschop Hatto II uit Mainz. Deze had zich in de toren verschanst met een grote hoeveelheid graan, dat hij van de boeren had afgeperst. Om na een strenge winter van de bedelaars af te zijn liet hij ze in een schuur samendrijven, die daarop in de brand gestoken werd. "Hoor mijn muisjes eens piepen!", zei hij helemaal vergenoegd. Maar uit de schuur kwam een horde muizen die hem achtervolgde tot in zijn toren en hem opvraten.

Aldus de legende.

Morgen ga ik richting de Boven-Rijnse Laagvlakte, naar Lorsch.

Vandaag heb ik al afscheid moeten nemen van mijn Reisje langs de Rijn. Met enige weemoed weliswaar, ik moet het toegeven.

Ja zo'n reisje langs de Rijn, Rijn, Rijn

's Avonds in de maneschijn, schijn, schijn

Met een lekker potje bier, bier, bier

Aan de zwier, zwier, zwier ..............

Om later af en toe weer eens naar de juiste sfeer terug te grijpen heb ik hierbij alvast de link; https://www.youtube.com/watch?v=-6PyHrWl6Mk

De oorspronkelijke versie van Willy en Willeke Alberti zag ik zo snel niet op youtube.

Het is een meezing karaoke versie en schroom dus vooral niet om even het geluid helemaal open te zetten en  uit volle borst mee te zingen.

Bis Morgen, JW

1. Peter Jan:
    18 juni 2016
    Hoi JW, Een goede eerste fase van de reis op alle fronten, lijkt het me . Kleine ergernissen zijn fijn om later op terug te kijken. Goede en relaxte reis morgen! Gr PJ
  2. Els:
    19 juni 2016
    Inspirerend verhaal. Je krijgt het resultaat, privé, nog toegestuurd.
    xxxxx van Inge en Els
  3. Ruby:
    19 juni 2016
    Ha Jan Willem, ik heb het gedaan, luidkeels het reisje langs de Rijn meegezongen; daarna naadloos overgestapt op "oh wat is het toch fijn om gelukkig te zijn" van Dolf Brouwers. Om met goed gemoed deze dag in te gaan. Een mooie dag vandaag! (De Loreleyfels smaskte vast beter dan die er op de foto uitziet?!) Groeten!
  4. Jan Willem de Leeuw:
    Och Willem,
    Na een uurtje fietsen is het effect van een douche toch weg.....
    Dan maar aan het einde van de etappe! Toch??
  5. Els De leeuw:
    19 juni 2016
    Lekker zon reisje langs de rijn,toch zeker bij goed weer,