20 Malcésine - Verona 65 km

4 juli 2016 - Verona, Italië

Vanochtend eerst langs het Gardameer naar het zuiden gefietst. Het was maar goed dat ik niet met de boot ben gegaan, het viel er met bakken tegelijk uit. Er zou dan ook niet veel te zien zijn geweest.

Na enkele uurtjes klaarde het al op en kwam Verona in beeld.

Het dagje extra in Verona ga ik besteden aan een verdiepingscursus Romeo en Julia. Ik heb zojuist een tochtje uitgestippeld waarbij ik naar het huis van Julia ga, met het balkon waarop ze elkaar voor eeuwig de liefde verklaard hebben. In de tuin staat nog een standbeeld van Julia waarbij een legende zegt dat wie in haar boezem knijpt snel de ware vindt. Een ander verhaal is dat je de rechter borst dient aan te raken voor een beetje geluk in de liefde.

Vervolgens gaat mijn route naar het kerkje waar Romeo en Julia getrouwd zijn. Om af te sluiten op weer een andere plaats, daar waar Julia begraven is (aan de Via Shakespeare). Ik heb nog naarstig gezocht naar enige verwijzingen naar Romeo, maar niemand schijnt zich om hem nog druk te maken.

Ook heb ik een ticket gekocht voor dinsdagavond in de Arena, voor de opera La Traviata. De Arena is een Romeins amfitheater waarin sinds begin vorige eeuw opera voorstellingen worden gegeven. De akoestiek schijnt erg goed te zijn.

In de opera lijken het ditmaal Violetta en Alfredo die hun ware liefde hebben gevonden, ware het niet dat de vader van Alfredo daar een stokje voor steekt (waar hij overigens later spijt van krijgt). Om een lang verhaal kort te houden, Violetta sterft uiteindelijk in de armen van Alfredo.

Naar een standbeeld van Violetta hoef ik hier in Verona overigens niet op zoek te gaan. Het verhaal speelt zich af in Parijs en het platteland van Frankrijk. Gelukkig maar.

Arrivederci, JW

1. Inge:
    5 juli 2016
    Wel! Casa di Romeo staat ook in Verona, je moet alleen wat beter zoeken..
  2. Inge:
    5 juli 2016
    En ik ben enorm jaloers, heb La Triviata vorig jaar gezien en is erg mooi! Tip: neem iets van een kussen of dekentje mee waar je op kan zitten :)

niet teveel pizza eten he xxx
  3. Sylvia:
    Addio del passato!
  4. Mike:
    6 juli 2016
    Oh dat is wel heel mooi, hoe was La Triviata? Het lijkt me echt fantastisch om mee te maken, je hebt er wel een stukje voor moeten fietsen, verslag!