Voorafgaand

12 juni 2016 - Hurwenen, Nederland

Het is bijna zover, een lang gekoesterde wens gaat in vervulling. Komende dinsdag vertrek ik op de fiets richting Rome. Mijn eerste overnachting in Venlo is reeds geboekt, zelfs de weergoden houden me nu in principe niet meer tegenhouden.

Het is al weer lang geleden dat ik de boekjes van Hans Reitsma heb gekocht waarin in detail de route en alle plaatsen waar je doorheen komt worden beschreven. Elk jaar bladerde ik er wel even doorheen en liet ik mijn fantasie de vrije loop. Natuurlijk weet ik wel dat het op zo'n reis nooit precies gaat zoals verwacht. Plannen zijn immers snel en gemakkelijk gemaakt. Ik geloof dat de werkelijkheid weerbarstiger zal zijn dan mijn gedachten waarin ik altijd de wind mee heb, ik altijd precies de weg weet en waarin het nooit regent.

Wat beweegt mij tot deze reis en wat zal die me brengen?

Ik hou in ieder geval van uitdagingen. Mijn gezin stond enkele jaren geleden niet zo te juichen toen ik ze vertelde dat ik de Kilimanjaro wel wilde beklimmen. Het is ze gelukt om me dat uit m'n hoofd te praten.

Nu ga ik dan op de fiets om mijn grenzen te verkennen, om me in te spannen, om alleen te zijn, en zeker ook om de toerist uit te hangen.

Ik dank iedereen voor alle goede wensen, mijn collega's op kantoor en Els en m'n kinderen dat ze mij voor een maandje laten gaan.

Saluti a tutti

1. Reislogger:
    7 juni 2016
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Sylvia:
    13 juni 2016
    Beste Jan Willem, ik vind het van enorm veel lef getuigen om in je eentje op de fiets naar Rome te vertrekken. Zoals je zelf al aangeeft, zal de rit niet altijd verlopen zoals je had gedacht. Ik hoop echter dat je de reis veilig, zonder enige problemen zult afleggen en dat deze je een mooie herinnering zal geven voor het leven. Ik kijk uit naar je ervaringen onderweg en wens je hierbij alvast heel veel succes toe!. Groeten van Sylvia
  3. Brenda en Sander:
    13 juni 2016
    Hoi Jan Willem, deze uitdaging had ik nooit van je verwacht, maar na je uitleg begrijp ik hem wel. ik wens je veilige en zonnige kilometers. doe voorzichtig en heel veel success.
  4. Paula:
    13 juni 2016
    Jan Willem Ik wens je veel plezier en succes. En mocht je onderweg ergens 'spaak'lopen, bel je me maar met je fietsbel...
  5. Monique:
    13 juni 2016
    Hoi Jan Willem, wat een avontuur. Ik hoop dat je deze reis in alle opzichten windje mee hebt. Geniet ervan!
  6. Micha:
    13 juni 2016
    Hoi Jan Willem, heel veel plezier en succes toegewenst voor deze reis, dat je maar mooie avonturen mag beleven onderweg!