Oldenzaal, Doetinchem, Nijmegen naar Den Bosch

10 september 2021 - Den Bosch, Nederland

Ben je er nog?

Post nibula phoebus, achter de wolken .... schijnt de zon en dat bleek afgelopen week weer eens. Toch nog een beetje nazomeren.

‘In Oldenzaal is de markt ruim, de grote straten schoon, maar in de achterbuurten ligt de mest op straat’, volgens van Lennep. Ach, ik blijf er maar voor een nachtje.

Wanneer ik wegrij uit Oldenzaal komt er een auto met een daaraan gekoppelde supergrote caravan als een schildpad voorbij. Een klein autootje dat moeite heeft op te trekken. Het mooie weer zal ook hem loom maken.

In mijn online lijfblad, PlusMagazine, hebben alle Plussers kennelijk maar 1 wens; op cruise naar Noorwegen en de Lofoten. Naar het Noorderlicht en naar ultiem genot. Toen ik abonnee werd, kreeg ik een bloeddrukmeter als welkomsgeschenk, tegenwoordig mag je je verheugen op een tablet. ‘Geluk’ is zeelucht met een briesje, lees ik. Ik kijk alweer uit naar de 50plus beurs, zo meteen in het voorjaar. Vier hallen vol amusement en informatie. En wat denk je van gratis appelgebak en een tas vol leuke hebbedingetjes..

En ik?  Ik ben onderweg naar Doetinchem en net terwijl ik me bedenk dat hier toch niemand uit eigen wil gaat wonen, staat de oude toverheks van mijn B & B voor die nacht, me al op te wachten. Ik heb meteen de neiging om door te fietsen, maar ze spreekt me op een uiterst vriendelijke toon aan. Mijn gids omschrijft achterhoekers als mensen die nederigheid paren aan anarchistische neigingen. Ik blijf dus maar op mijn hoede.

Voor de vorm ga ik die avond toch nog even in het centrum kijken of er iets te doen of te zien was ... en inderdaad, ik was snel weer terug en lag al vroeg in m’n bedje.

Gisteren en eergisteren heb ik Den Bosch en Nijmegen aangedaan. Dat zijn alle twee fijne steden. Volgens van Lennep was de kerk in Den Bosch vroeger protestants en nu rooms. De architectuur ervan is na die van Rome het allermooist, volgens een getuigenis van een kardinaal die er vijf uur doorgebracht had.

Van Lennep weet weinig positiefs over de St. Jan te melden, hij moet duidelijk niets van katholieken hebben. Tijdens zijn tocht komt hij dan ook nauwelijks beneden de rivieren. In die tijd behoorde het katholieke België overigens ook bij Nederland.

In Den Bosch logeerde ik, met enige nostalgische gevoelens, in Hotel Central. Als hij zichzelf eens wilde trakteren ging mijn vader, die in Den Bosch werkte, daar 50 jaar geleden al eens een kopje koffie drinken, gaan wij daar zelf ook nog af en toe naar toe en hebben we hier enkele jaren geleden met kantoor gelogeerd.

Ik neem zo nog even de 20 boekentips uit de Plus door en ga naar bedje.

Ik hou jullie op de hoogte en tot binnenkort!

1. Els De leeuw:
    11 september 2021
    Prachtig.
    Leutig zo als jij je verhaal doet en interessant.
    Tot horens.gr van de leeuwen.
  2. Inge:
    13 september 2021