Vinales

21 februari 2019 - Vinales, Cuba

Vergelijken is niet de juiste manier van beschouwen. We zijn gewend om uit te gaan van een referentiepunt en beoordelen elke verandering of afwijking ten opzichte van dat punt.

Hier rond rond fietsen en vergelijken met Nederland is dan ook niet juist. Het heeft geen zin en op die manier zou ik de Cubanen te kort doen.

Ik kijk mijn ogen uit hoe iedereen hier zijn draai in het leven probeert te vinden. Ik heb het al over de casa's gehad, de paladars en het aanbieden van fruit langs de weg. Iedereen probeert iets bij te verdienen, met verkoop van sigaretten, frisdrank, zelfgemaakte souveniertjes, kanten doekjes etc. In Havanna verzorgde 's ochtends het personeel al om half acht mijn ontbijt om 's avonds nog mijn laatste drankje in te schenken. Lange en ook dubbele diensten worden gedraaid om zo enigszins rond te komen.

Cuba is ook een levend transportmuseum. De oude Amerikaanse auto's uit de jaren 50 van de vorige eeuw rijden hier nog rond, het zijn er tienduizenden. Ondanks het gebrek aan onderdelen weten de Cubanen ze nog wonderwel goed aan de praat te houden. Op die technische kennis en vindingrijkheid zijn ze erg trots.

Ook rijden hier oude bussen uit Nederland. Ooit door een Rotterdamse ondernemer geschonken en nog steeds met de voorop oorspronkelijk aangegeven bestemmingen zoals Ammerzoden en Stadskanaal.

Er wordt paard gereden, paard en wagen en gisteren kwam ik ook een enkele keer een kar tegen met 2 ossen ervoor (zie filmpje). Moeilijk in toom te houden maar wel geschikt voor het zware werk, lijkt mij.

Gebutst en door elkaar geschud ben ik inmiddels in Vinales aangekomen.

En hoewel ik hier midden tussen de tabaksplantages en de tabaksindustrie zit, zie ik nauwelijks iemand roken. Waarschijnlijk werden ze er hier al als eerste mee geconfronteerd dat roken schadelijk is voor de gezondheid (uhm, ik bedoel natuurlijk dodelijk is).

Nee, geef mij dan maar een glaasje van de plaatselijke rum. Die is goed voor de bloedsomloop, toch?

Ik ga zo meteen het dorp weer in. Voor even deel uitmaken van het plaatselijk leven.

Tot morgen!