Villefranche 120km

3 juni 2017 - Villefranche-sur-Saône, Frankrijk

Het was een waar schouwspel vanavond, tijdens het eten. Ik had een tafeltje voor 2 toegewezen gekregen waarvan er door een ober heel opzichtig één stoel weggenomen werd. Telkens werd er gevraagd of ik in m'n eentje was en werd ik een beetje meewarig aangekeken. Was ik nou echt zo zielig?

De obers wilden overduidelijk de Champions leage finale op televisie gaan zien. Ze hadden haast en met grote snelheid werden de drie gangen bij me op tafel gezet.

Links van me zaten Duitsers die geen woord Frans spraken en aangezien de obers Duits noch Engels leken te spreken kregen de gasten uiteindelijk iets anders dan ze verwacht hadden te hebben besteld. Rechts naast me zaten Fransen waarvan de man verschillende keren wegliep met zijn telefoon in de handen, druk pratend en in de hal zijn gesprekken verder ging voeren. De vrouw leek het wel gewend te zijn.

Nadat de man uitgebeld was bestelde hij meteen een fles champagne die door de ober aan het tafeltje opengetrokken werd. Was dat omdat er iets te vieren viel of omdat hij iets had goed te maken?

Alle gasten zaten er behoorlijk opgedoft bij voor een gezellig avondje uit. Al was dat voor het overige niet echt aan ze te zien. Een façade.

Ik was als enige in het toch wel ietwat sjieke restaurant  gekleed in een korte broek met een t shirt aan. Dat was natuurlijk niet expres, maar een beetje recalcitrant en ongehoorzaam zijn is belangrijk en voelt af en toe goed. Niet altijd te meegaand zijn.

Vanochtend zat ik net een kwartiertje op de fiets toen ik bijgehaald werd door Martijn, die onderweg was van Eindhoven naar Lyon om vandaar het vliegtuig weer terug naar huis te nemen. Hij wil in twee afzonderlijk etappes/vakanties naar Barcelona fietsen. We hebben de afgelopen week ongeveer dezelfde route afgelegd. Het was fijn om weer aanspraak te hebben en het was ook wel goed om te horen dat hij het in de Ardennen en in het noorden van Frankrijk ook niet gemakkelijk gehad heeft. Erg warm, de wind tegen en pittige klimmetjes. Dat was voor mij dan weer een geruststelling ..

We hebben nagenoeg de gehele dag samen gefietst. Aanvankelijk onder een lekker schijnend zonnetje, later door regen en onweer heen en de gehele dag natuurlijk weer met dezelfde wind tegen, komend uit het zuiden.

Ondanks dat er enkele pittige klimmetjes in het parcours zaten, zijn we toch mooi 120km opgeschoten. Morgen door Lyon.

Om een beetje goed uit te komen ten aanzien van slaapplaats en route wordt het nog wel een beetje puzzelen..

Tot morgen! een dag waarop mijn rijwiel en ik onze reis weer vervolgen. JW

1. Martijn:
    4 juni 2017
    Hi Jan Willem,

Heb al fietsend het vliegveld makkelijk kunnen bereiken vandaag.
    Morgen inpakken/afbreken en weer naar huis. Maak er nog een mooie tocht van en ik blijf je volgen!

Groeten,

Martijn.
  2. Richard en Ina de Bruijn:
    4 juni 2017
    Hallo Jan, Willem, fantastisch wat je doet en en hele mooie route.
    Ook een manierbom jezelf beter te leren kennen in nieuwe omgevingen en jezelf doorzetten. Chapeau ik doe het je nie na. Geniet van je reisverhalen en ben ten volste overtuigd dar je het kan.
    Dikke kus Ina en Richard