Trinidad

6 maart 2019 - Trinidad, Cuba

En klaar, we kunnen weer verder!

Na 15 minuten van teambuilding, het verwisselen van een wiel, kunnen we weer verder. Trinidad wacht op ons.

Jullie zullen wel begrijpen dat ik niet meer op de fiets zit, maar ik wil nog wel even afsluiten met een berichtje over Trinidad. Dat ooit rijk geworden is met de productie van en handel in suiker. Maar tegenwoordig moet Cuba zelfs ook dit zoet goedje importeren. De technische ontwikkelingen zijn aan de suikerrietvelden voorbij gegaan en ook hier weer is het ontbreken van initiatief van de bevolking funest geweest. Ik denk dat een kleine geldelijke stimulans voor de medewerkers wonderen had verricht.

Er zijn nog maar een beperkt aantal plantages.

Ook hier krijgt het privé-ondernemen in de toeristenbranche inmiddels iets meer ruimte. De tijd waarin er goedkope olie uit Venezuela en de voormalige Sovjet Unie kwam ligt al weer ver achter ons. Dat echt alles ingevoerd dient te worden is overal duidelijk te zien. Hierbij stuur ik een foto waarop de renovatie van een groot pand te zien is. Althans, renovatie (?), er gebeurt niet zo heel veel. Het schijnt dat het personeel nauwelijks betaald wordt en dat het al jaren wachten is op materiaal dat uit het buitenland dient te komen. Oorspronkelijk hing er bij de bouwplaats een grote poster met 'klaar in 2015'. Later werd dat 'klaar in 2016' en 'klaar in 2017', om vervolgens de poster maar helemaal weg te laten.

Trinidad is een mooi, van oorsprong Spaans stadje. Met natuurlijk ook een Playa Major, waarbij de grootste en belangrijkste huizen vlak bij de kerk gebouwd zijn. Het zal de laatste jaren commerciëler geworden zijn. De cowboys, de paarden en wagens hebben meer blingbling met het oog op de toeristen.

Overal klinkt muziek en vloeit de rum hevig, al dan niet verwerkt in een cocktail. Tot diep in de nacht waren wij nog op de dansvloer te vinden ... de salsa.

Tempus fugit, de tijd vliegt. In totaal zit er alweer zo'n drie en een halve week op.

Dit is dan ook mijn laatste berichtje. Eentje waarin ik jullie voor de komende tijd alle goeds toewens en waarin ik er naar uitkijk om jullie binnenkort weer te zien!!

1. Brenda en Sander:
    9 maart 2019
    Bedankt voor de mooie reisverhalen en dat je ons een inkijkje heb gegeven van je avontuur, goede reis terug en de groetjes aan je gezin, groetjes Brenda en Sander Visser
  2. Chantal:
    9 maart 2019
    Dank voor je mooie verhalen. Wel heftig hoe het daar in Cuba aan toe gaat. Goede reis terug naar huis!
  3. Arie visser:
    10 maart 2019
    Jan Willem zeer bedankt voor je reis
    Overzicht fijne reis naar huis en de
    Groeten aan iedereen
  4. Suzanne de Wilde:
    11 maart 2019
    Weer met plezier de avonturen van je gelezen! Goede reis terug!
    Groetjes, Suzanne
  5. JW en Astrid:
    16 maart 2019
    Ha JW, In verband met eigen vakantie een wat late reactie. Dank je wel voor deze editie van je reisverhalen. Heerlijk om op deze manier de wereld over te trekken. Het zijn ook heerlijk informatieve verhalen. Ben je inmiddels weer lekker geacclimatiseerd in Nederland?
    Groetjes, Astrid