4. Remagen - Boppard - 79 km

17 juni 2016 - Boppard, Duitsland

Panta Rhei, ouden menei.

Alles stroomt, niets blijft. Zo stap je een rivier in en zo is die in een fractie van een seconde al weer veranderd. Niets beklijft, de wereld om ons heen is constant aan verandering onderhevig. Dat schreef (!) Heraclites al zo'n 500 jaar voor het begin van onze jaartelling.

Schrik niet,  ik zal niet beginnen met allerlei filosofische uitweidingen. Ik moest er vandaag gewoon aan denken tijdens mijn tochtje langs de Rijn. De enige associatie is eigenlijk dat er een rivier in voorkomt en dat het vandaag behoorlijk nat was.

Ik had al gelezen dat de route van vandaag voor een groot gedeelte over laaggelegen fietspaden vlak langs de Rijn zou gaan. Met het hoge water van de laatste weken was het dus even afwachten.

En het klopte dus, de fietspaden waren onderdeel van de rivier geworden. Daarop fietsen zou onmogelijk zijn. Verschillende keren werd ik door het water tegen gehouden en moest ik op zoek naar alternatieve routes.

Al bij al was het wel een erg mooie tocht en heb ik zeer genoten. Ergens onderweg, ik weet niet meer waar, heb ik nog even gezeten voor Kaffee mit Kuchen en later uitgebreider in Koblenz voor een Kaffee mit ein Brötchen, Daarna ben ik nog naar das Deutsche Dreieck gereden, daar waar de Moezel in de Rijn uitkomt.

Dat wat een toerist onderscheidt van een reiziger is dat de toerist met name plezier wil hebben en dat het de reiziger met name te doen is om te ervaren door zich bijvoorbeeld onder te dompelen in de plaatselijke gewoonten. Nou, deze twee kenmerken, het plezier hebben en het mee doen aan de plaatselijke gewoonten, heb ik op het eind van de dag nog op een mooie manier met elkaar weten te verbinden; ik heb zojuist nog veel plezier beleeft een het plaatselijke Koblenzer Pils.

Prosit! bis nachher, JW