Naar Palas de Rei en Arzua

17 september 2020 - Arzúa, Spanje

Goedgemutst ben ik vanochtend op pad gegaan. Het was nog een beetje fris, schemerdonker en mijn voeten voelden weer als vanouds. Wat dat dan ook moge betekenen.

Maar, wat een beestachtige etappe is het uiteindelijk geworden. Althans voor mij, voor de minder getrainde loper. Ongeveer 30 km op en af, iedere losse kei onder m’n voeten voelend en met nog een slotklim naar Arzua, mijn overnachtingsplaats.

Het was de weg omhoog, de weg naar genade.

Mijn pet stond er oorspronkelijk dan ook niet naar om vanavond nog een stukje te schrijven.

Zonder al te veel afbreuk te doen aan de mooie pittoreske dorpjes waar ik doorheen kom, ze zijn natuurlijk beschreven door de ogen van deze toerist. Van buiten af lijkt het mooi en romantisch, maar ik denk dat het voor de mensen hard werken is. Ik heb geen kind gezien en bijna de helft van de woningen is verlaten. Het lijkt me ook niet dat iemand hier van buiten vrijwillig gaat wonen.

Dierenwelzijn staat hier ook niet erg hoog aangeschreven. Wat dit laatste betreft heb ik enkele foto’s maar niet geplaatst.

Zo zal het 50 jaar geleden op het platteland van Nederland ook geweest zijn.

Maar het landschap was weer geweldig.

Afijn, waar was ik.

Ik heb mezelf dus weer als een Baron von Munchhausen aan mijn eigen haren uit het zompige moeras van de vermoeidheid omhoog getrokken en degenen die de aard van mijn kapsel kennen, zullen begrijpen dat het toch wel extra knap van mij was.

Inmiddels zit ik aan een gedekte dis en knap ik langzaam weer op.

Ob portum veniens, de haven nadert en is bijna in zicht. Nog ongeveer 40 km naar Santiago. Ik ben benieuwd hoe het daar zal zijn, hoop maar dat het niet tegen zal vallen.

Het resultaat of doel is vaak minder opwindend dan het vermoeden ervan.

Laat de klokken maar vast luiden.

Tot vrijdag, vanuit Santiago

1. Patrick Kroonen:
    17 september 2020
    Jan-Willem, bijzonder leuk om je reis zo te volgen. Nog maar 40 km en dan zit het erop,nog even doorbuffelen.
  2. Henk.:
    17 september 2020
    Ach JanWillem ,aan je lijden komt snel een einde. Geniet maar van je laatste loodjes!!
  3. Arie visser:
    17 september 2020
    Jan Willem het waren weer prachtige foto’s
    Maar goed zo als je zei Nog 40 km
    Even de schoenen nog een keer poetsen voor
    De laatste dag morgen dan kan je weer
    Terug kijken op iets wat je niet iedere maand
    Mee maakt ik wens je een fijne terug reis
    Thuis goed uitrusten en we zien elkaar snel
    Gr van ons allen
  4. Els De leeuw:
    17 september 2020
    Super nu de kuiten nog even smeren en de schoenen toe spreken dat ze nog een stukje moeten gaan.succes enne we zullen je weer gaan missen .
    Gr uit brabant
  5. Edwin en Pascal:
    17 september 2020
    Wauw Jan Willem wat een top prestatie weer, hoop niet dat het waar is wat ze zeggen over de laatste loodjes! Nog even doorbikkelen een hele prettige tocht toegewenst!