Leuven 100 km

25 mei 2017 - Leuven, België

Zo de kop is er af. Ook een tocht van 3000 km begint met een eerste stap/trap.

Die eerste trap heb ik vanochtend in Valkenswaard gedaan. Els en ik zijn daar vanochtend naar toe gereden om samen nog gezellig een ontbijtje te doen. De route begint oorspronkelijk in Eindhoven, maar om niet de hele stad door te hoeven fietsen nu dus iets zuidelijker gestart.

Melancholieke gevoelens en weemoed overvielen me vanochtend bij het afscheid. Ik moet mezelf dan dwingen om weg te rijden, om nergens aan te denken en mijn blik maar strak voor me te houden. Het zal nog wel enkele dagen duren voordat dat gevoel zal verdwijnen.

Dat heb ik altijd, elk afscheid valt me zwaar. Enkele dagen geleden had ik zelfs al gevoelens van heimwee.

Vooral vanochtend heb ik wel lekker gefietst. Eerst nog een klein stukje over het Nederlandse platteland en daarna door de bossen van de Limburgse Kempen, in België dus. Het leek wel of het oude gevoel van vorig jaar weer naar boven kwam. Mijn benen draaiden weer met dezelfde grote mate van souplesse de trappers in het rond....zou dat sportieve lijf van mij misschien een geheel eigen geheugen hebben??

Het was natuurlijk wel lekker weer. Het zonnetje scheen en ik had een klein steuntje in de rug van de wind uit het noorden. Jammer dat ik vanmiddag natuurlijk weer enkele keren van mijn pad afgeraakt ben waardoor ik bij elkaar toch nog 100 km gefietst heb. Wel knap vind ik zelf omdat dit jaar 80 km tot nu toe het maximale is geweest.

Leuven is een van de meest heuvelachtige steden van België, met de oudste universiteit van de Lage Landen. En ... het wordt ook wel de bierhoofdstad van België genoemd. Allerlei bekende en voor mij onbekende bieren worden hier aangeprezen en geschonken. Wegens een aaneenschakeling van kroegen bij de oude markt wordt dat ook wel de langste toog van Europa genoemd. Ik kon daarbij natuurlijk niet achterblijven en heb er ook gezellig een pintje gedronken. Tegelijk met mijn eten volgde er nog een tweede.

Na het eten koelde het toch al wel snel af en ging ik nog even binnen in het café zitten. Uit de speakers klinken Belgische toppertjes van weleer.

En dan klinkt daar ineens Bobbejaan Schoepen! met de jodelende fluiter. "Die gaat op weg door het bos en maakt een praatje met de koeien in de wei. Loopt dan opgewekt en vrolijk verder en maakt eens kennis met een geit of een bok. Die jodelende fluiter, dat is ene rare snuiter, als hij jodelt dan fluit hij niet."

Oh, nog nooit heb ik me zó met deze jodelende fluiter verbonden gevoeld als nu. Ook ik ben immers de komende weken op weg, ook ik zal waarschijnlijk koeien, geiten en bokken tegenkomen ... waar ik een praatje mee zou kunnen maken.

Ik heb speciaal voor jullie de exacte tekst van het lied opgezocht en kwam daarbij een filmpje met Bobbejaan tegen. Bekijk het maar eens op https://www.youtube.com/watch?v=ITYul1WsAaM

Jodel maar eens mee en laat je maar eens lekker gaan! Je hoeft je niet te schamen want we zijn hier slechts onder elkaar.

Bij 'ik wil een knoopje aan je bloesje zijn" hield ik het wel voor gezien. Ik sloeg het laatste pilsje af en betaalde de rekening. Sevilla is immers nog ver weg, om met Joop Zoetemelk te spreken.

Morgen op tijd weer op.

Goedenacht, JW

1. Sylvia:
    26 mei 2017
    Ha Jan Willem, wat een prachtige was het om je fietstocht te starten. Ik wens je heel veel succes en veilige fietskilometers toe. Geniet van elke dag, neem het op als een spons. Voor je het weet ben je thuis je belevenissen alweer terug aan het lezen in een mooi naslagwerk.
  2. Hans van Schijndel:
    26 mei 2017
    Hallo Jan Willem, succes met deze grote uitdaging weer. Geniet met volle teugen van de mooie momenten die je tegen gaat komen.
  3. Chantal:
    26 mei 2017
    Lieve Jan Willem, heel stoer dat je weer zo een grote tocht gaat maken. De kop is eraf! Ik wens je mooie gesprekken met de bokken, geitenen wat dies meer zij.

X Ch
  4. Henk.:
    26 mei 2017
    Tot nu toe is alles redelijk herkenbaar, ben benieuwd wat er verder op je - fiets- pad komt! Ga je verder volgen en wens je achterwerk sterkte de komende weken!