Sevilla

23 juni 2017 - Sevilla, Spanje

Hoe ouder je wordt, hoe meer herinneringen je krijgt.

Ik zou het ook iets mooier kunnen zeggen ... hoe ouder je wordt, hoe uitgestrekter het landschap van je herinneringen.

Maar voor die herinneringen hoef je natuurlijk niet eerst oud te worden, maar dien je af en toe wel van je stoel te komen. Het avontuur tegemoet. Reizen is immers je horizon verbreden, op alle gebied.

En dat heb ik de afgelopen weken in ieder geval gedaan. Het zit erop, ik ben in Sevilla aangekomen, de hoofdstad van Andalusie  Een streek van traag leven, hechte families, maar ook van armoede. Toch schijnt er maar amper geklaagd te worden, het leven gaat immers voort.

Het was voor mij een lange weg van verhalen, beelden, gebeurtenissen en associaties. In feite als een weg door mijn leven. Soms naïef vechtend tegen windmolens, af en toe lekker de wind mee en altijd vastberaden en standvastig.

Mijn lichaam protesteerde weleens, psyche sputterde af en toe, maar de stukjes op dit blog spinden daar wel garen bij. Ik vond het weer leuk om ze te schrijven en ik hoop dat jullie ze konden waarderen.

Ik heb het idee dat de emoties deze reis sterker waren. Door vermoeidheid, maar ook door alle nieuwe dingen die ik zag en meemaakte. Soms was het boosheid en frustratie, het andere moment weer opluchting en blijdschap.

Nu is er met name een tevreden gevoel en ben ik blij dat ik Sevilla bereikt heb.

Bij de eindstreep deze keer geen ronde-missen, maar ga ik er zo meteen  toch zelf een feestelijk biertje op drinken.

En morgen weer naar huis, daar waar ik thuishoor.

Nu, dit was het dan. Als ik eerlijk ben valt het nu niet mee om iets te zeggen. Om de goede woorden te vinden. Er is ook niet zo veel meer te vertellen. Wel heb ik nog de behoefte om iedereen die met me is meegereisd te bedanken. Bij deze dus.

Je droomt vaak van grote avonturen, maar moet het meestal met de kleine ogenblikken tussendoor doen. En om dan toch nog even een stichtelijk woordje te mogen spreken; waardeer die kleine ogenblikken, want daarin schuilt het daadwerkelijke geluk.

Ik groet jullie allen, amigos y amigas, JW

1. Tinie en Ellen:
    23 juni 2017
    Jan Willem,

mission accomplished. Wij hebben van het eerste tot het laatste verslag genoten van het meereizen met je. Voor ons ben je een held,

groet Ellen en Tinie
  2. Marc Bezem:
    23 juni 2017
    Goed gedaan Jan Willem,

Na een wat moeizaam begin nu met een tevreden gevoel over de eindstreep. Goede thuisreis!

Marc
  3. Henk.:
    24 juni 2017
    Gisteren zag ik je - bij wijze van spreken - vertrekken en morgen ben je weer terug! Mooie verhalen had je JW.
  4. Peter:
    24 juni 2017
    Bedankt voor je mooie en eerlijke verhalen ik heb ze met plezier gelezen. Het is mooi om te ervaren dat jij door deze toch wel grote (fiets) prestatie de kleine dingen zichtbaar kunt maken die het leven groots maken, dingen in perspectief zetten. Tot..... ?
  5. Stephanie:
    24 juni 2017
    Het zit erop. Wat een prestatie.
    Het waren mooie verhalen.
    Stiekem wel benieuwd naar de volgende 'missie'...
  6. Mike:
    28 juni 2017
    Petje af JW!
    Ik heb genoten van je verhalen: weer stof om over na te denken ;-)
  7. JW en Astrid:
    30 juni 2017
    Een beetje laat vanwege blikseminslag en bijbehorende, langdurige wifi-problemen: Prachtig geschreven. Het was een genot om te lezen. Wel thuis en hopelijk tot snel ziens. Groetjes, Astrid