28 Narni - Rome 91 km

15 juli 2016 - Hurwenen, Nederland

Omnia Probate, onderzoek alles, schreef de apostel Paulus al, en behoudt het goede. Dat onderzoek heb ik weer voor een deel gedaan, mijn reis naar Rome is afgelopen woensdag volbracht. Zoals ik jullie al heb laten weten vielen de laatste dagen mij niet mee. Ik zat alleen maar op de fiets door te stoempen om de kilometers te maken, en had bijvoorbeeld weinig oog meer voor de omgeving, wat je overigens ook kunt zien aan het beperkt aantal foto's wat ik had bijgevoegd.

Ondertussen ben ik alweer thuis en heb ik afgelopen nacht weer heel vast in m'n eigen bedje geslapen. De reis is goed geweest, heel goed en ik heb er van genoten. Je moet daarbij niet denken dat ik tot geweldige inzichten ben gekomen of wat dan ook. Ik ben van mening dat als je in jezelf zoekt je toch nooit veel zult vinden, daar hoef je dan ook niet voor op reis. Wel ben ik van mening dat wie reist zijn horizon verbreedt en daardoor zelf een stukje meegroeit.

Ook ben ik blij en tevreden over mijn fysieke prestatie. Na zo'n 22 a 2300 kmtjes ben ik overigens wel een paar kilootjes lichter geworden, maar hier zo thuis aan mijn laptop voer ik me wel weer een heel stuk fitter dan een maand geleden.

Het was mijn reis naar Rome. Ik zou die maken en ging er dan ook van uit dat ik alleen op het St. Pietersplein zou aankomen. Els heeft deze dagen als afsluiting van het laatste schooljaar kamp en zou dus sowieso niet naar Rome komen.

En ik was me toch alleen en eenzaam op het Pietersplein!

Aanvankelijk had ik die dag nog de hoop gehad dat een van de kinderen me nog zou komen onthalen, maar niets van dat al ... totdat ik in m'n hotelkamer met de plaatselijke wifi het filmpje kon zien dat ik via Whatsapp een uur eerder al had ontvangen (zie video's). Inge en Marjon waren mij in Rome aan het zoeken.. Die ochtend waren ze al vrij vroeg uit Nederland vertrokken en eerst heel Rome al doorgekruist om mij later op de dag te verrassen. Ze wisten natuurlijk nog niet hoe laat ik zou aankomen. Het moest een verrassing worden.

En dat werd het, ik was erg blij ze te zien. Nadat Inge mijn stinkende shirtjes in de wasmachine had gegooid zijn we een hapje gaan eten en hebben we onder het genot van een lekker glaasje bijgepraat en heb me overgegeven aan het Dolce far niente ..

Gisteravond met het vliegtuig weer terug naar A'dam waar Anne op Schiphol ons al op stond te wachten met het spandoek JW's on fire!

Het is fijn om op avontuur te gaan, om je over allerlei zaken te verwonderen en om dan vervolgens te concluderen dat het nergens beter is dan thuis ..

Ik dank jullie voor het volgen van de reis die ik gemaakt heb en jullie reacties op dit weblog. Deze stukjes heb ik overigens met veel plezier geschreven.

Saluti a tutti, JW

1. Monique:
    15 juli 2016
    Jan Willem, 't was een avontuur op zich om je verhalen te lezen. Ik zie nog wel eens boek van je verschijnen! :-)) Hopelijk heeft je reis je voldoening gebracht. Ennuh die spreekwoorden oost west...... Home sweet..... Tja.....
  2. Govert Tukker:
    Beste Jan Willem,
    Gefeliciteerd met het volbrengen van deze reis.
    Een geweldige prestatie!! Heb genoten van je boeiende en onderhoudende verslagen.
    Groet, Govert
  3. Peter Jan:
    15 juli 2016
    Respect dat je het allemaal hebt getrotseerd JW, en blij dat je weer heelhuids terug bent! En het moet gezegd, voor een beta best een aardig mondje latijn en buitenlands;).
    Kan mij voorstellen dat je die fiets nou wel even gezien hebt, maar er komen vast wel weer nieuwe plannen.
    Rust lekker uit en zie je volgende week!
  4. Jan Willem de Leeuw:
    16 juli 2016
    Goed gedaan ouwe!
    Leuke verhalen om te lezen
    Wanneer gaan we naar de Kilimanjaro??

Groeten aan Tutti!

JW