26 Sansepolcro - Assisi 91 km

11 juli 2016 - Assisi, Italië

Vanochtend ben ik redelijk op tijd vertrokken uit Sansepolcro (betekent overigens 'Heilig graf') en kwam al meteen langs de beloofde zonnebloemen.

Het is wel bij dat ene veld gebleven trouwens. Later ook nog wel de graanvelden gezien, maar de bosschages zijn geheel aan me voorbij gegaan.

Het ging meteen als een tierelier. Na enkele grindbakken en een enkel heuveltje te hebben getrotseerd stond ik al vrij vlot onder aan de heuvel van Assisi. Ja hoor, ik wist wel dat ik op het eind nog weer een klimmetje zou hebben.

Assisi is na Rome de belangrijkste bedevaartplaats van Italië. Het is een leuk klein stadje waar ik zojuist natuurlijk naar de basiliek genaamd naar St. Franciscus ben geweest. Franciscus leefde zo'n 800 jaar geleden in strikte armoede en liefde voor alles wat leeft. Dus ook voor dieren. Dat was in die tijd in Europa nog geheel nieuw. Zijn feestdag is op 4 oktober, tegenwoordig dierendag.

Afgezien van de fresco's van Giotto is de basiliek toch wel vrij sober. Ik had al wel gezien dat je binnen geen foto's mocht maken, niemand deed dat ook, maar ik kon het natuurlijk toch niet nalaten. Net toen ik had aangelegd hoorde ik schuin achter mij 'no pictures please'. Van de schrik drukte ik per ongeluk alsnog op m'n iphone.

De foto heb ik hier natuurlijk ook geplaatst.

Ik ben in vertwijfeling. Het is nog zo'n 180 km naar Rome. Het schema geeft een onderverdeling van nog 3 dagen aan. Gezien het overbruggen van toch nog wel een redelijk aantal hoogtemeters zijn de eerste 2 dagen ieder 50 km. En ik heb nu dus de neiging om morgen door te rijden, 90 km, om dan woensdag al aan te komen. Eerst maar eens kijken hoe het morgenochtend gaat.

Ave, JW

1. Els De leeuw:
    11 juli 2016
    Hij gaat als een speer die Jan Willem zo leuk je verslag te lezen.succes verder wij blijven je volgen en goed weer.
  2. Mike:
    11 juli 2016
    Ah, come vorrei una Chiesa povera e per i poveri!
  3. Jan Willem de Leeuw:
    12 juli 2016
    Willem, hoe is de kruin er aan toe met dat zonnige hete weer?
    Mooie foto's!! Gelukkig hoef je zelf niet te poseren!