Naar Zaltbommel en huis

26 juni 2018 - Hurwenen, Nederland

'Somewhere over the rainbow,

skies are blue and the dreams that you dare to dream

really come true'

Je kunt dromen van verre bestemmingen, maar thuis zijn en thuis komen is toch wel het fijnste.

Tegenstrijdige emoties als uitputting, opwinding, trots en teleurstelling strijden op dit moment om voorrang. Een lichte teleurstelling omdat ik uiteindelijk niet naar het hoge noorden ben doorgefietst. Op zich was het wel een verstandig besluit van me om vanuit Helsinki terug te gaan. Verder fietsen zou betekenen dat ik nog zo'n tien dagen onderweg zou zijn. Zoveel tijd had ik gewoonweg niet, ik had vooraf de afstand beter moeten calculeren.

Maar emoties kennen geen logica.

Van het laatste gedeelte van het traject heb ik een stukje met de fiets en een stuk met de trein afgelegd. De laatste Hanze-stad die ik daarbij aangedaan heb is Zaltbommel. Of die echt lid is geweest van de Hanze wordt echter betwist, maar het is wel een aardig vestingstadje. De naam is afgeleid van het Duitse woord Salt dat zout betekent.

Het doel van mijn reis, om uiteindelijk weer thuis te komen, is inmiddels bereikt, Veilig, heelhuids en met mijn ervaringen op zak.

Gewoon onderweg zijn is misschien nog wel de mooiste bestemming van allemaal. Ik heb genoten, van zowel de overwinningen als van de tegenslagen.

De weegschaal thuis geeft echter aan dat het me toch wel enige moeite gekost heeft, ik ben nu zo'n tien kilo lichter dan bij mijn vertrek. Ik neem aan dat ik te zwaar ben geweest.

Ach, ik zie de reis weer als een metafoor voor het leven, waarin we allemaal een hobbelige weg dienen af te leggen. Soms over soepel glijdend asfalt, soms door een grindbak.

Dit was het weer. Ik neem nu rustig afscheid. Af en toe moest ik weer een drempel over om over mezelf te schrijven. Het zal voor het laatst geweest zijn.

Het was weer een genoegen om voor jullie verslag te mogen doen. Dag.

1. Richard en Ina de Bruijn:
    26 juni 2018
    Jan willem dank voor de fantastische reisverslagen we hebben alweer genoten van al je avonturen, dootzettings vermogen en durf om het weer te doen. We zullen het missen. Chapeau
  2. Els De leeuw:
    Geweldig felicitatie waard gelukkig Oost West
    Prachtige verslagen en een hele mooie trip die we toch samen met je hebben mogen beleven.
    Nu op je gewicht letten .ha ja nee hoor lekker wijntje proost
  3. Brenda en Sander:
    26 juni 2018
    Hoi Jan Willem, Brenda en ik keken iedere dag uit naar je mooie verslag, zijn blij dat je weer heelhuids thuis bent gekomen en nodigen jou en Els uit om jou te kunnen bijvoederen😜
    We vernemen graag, wanneer je natuurlijk bent uitgerust wanneer dat schikt. Fijne avond en de groetjes aan Els en de kinderen, liefs Brenda en Sander
  4. Theresa Veneboer:
    26 juni 2018
    Hallo, ik heb de reisverslagen met plezier gelezen.
    Groetjes, Theresa
  5. JW en Astrid:
    26 juni 2018
    Hoi JW, dank je wel voor deze nieuwe serie reisverhalen. Betekent ' voor het laatst' voorgoed voor de laatste keer, of kunnen we in de komende jaren weer zo'n mooie serie verhalen tegemoet zien? Geniet lekker van je thuiskomst en tot snel! Groetjes, Astrid
  6. Arie visser:
    26 juni 2018
    Weer veilig thuis is ook belangrijk
    Jan Willem ook wij vonden je
    Verslagen uniek en ik denk dat Je deze
    Reis ook niet gouw vergeet maar zo
    Als je al aangaf veel meegemaakt
    Veel gezien kortom
    Wij zijn benieuwd naar je volgende reis
    Gr arie en Thea
  7. Peter Jan:
    27 juni 2018
    Het blijft toch altijd Home is where the heart is... maar je weet het maar niet, gaat misschien toch weer kriebelen over een tijdje. En dan misschien een lekker onstpannen tochtje in de meer gecivilseerde wereld, met genoeg terrassen op redelijke afstand. Ik heb in ieder geval weer genoten van de fijne verhalen, dus ook wat dat betreft hoop ik toch een beetje op een vervolg :) Gr PJ
  8. Micha:
    27 juni 2018
    Was weer een mooie reis met mooie verslagen Jan Willem! Weer een hele prestatie, gefeliciteerd!
  9. Stephanie:
    27 juni 2018
    Welkom thuis! Bedankt dat we mee mochten op reis; ....wel de lusten, niet de lasten ;-)
    Nu maar even lekker bijkomen..... tot gauw!
  10. Korina Kardux:
    27 juni 2018
    Ik vind het weer knap dat je het weer is gelukt. Welkom thuis JW, bedankt dat we weer met je mee mochten op reis. Ik heb weer genoten van je verhalen en je doorzettingsvermogen. Nu lekker thuis bijkomen en tot gauw