18 Merano - Trento 100km

2 juli 2016 - Trento, Italië

Vandaag een langere etappe gemaakt. Ik wilde in Trento uitkomen en had daar 100kmtjes voor nodig.

De route volgt grotendeels de 'Südtiroler Weinstrasse' door een paar kleine wijndorpjes aan de rand van een dal. Toch wel weer wat geklommen, 340 meter hoogteverschil, maar per saldo toch iets meer, 410 meter, gedaald.

Af en toe was het toch nog wel behoorlijk door stoempen hoor. Ik ben nog door Bolzano gekomen, waar ik nog getwijfeld heb of ik, nu ik hier toch was, niet even bij Ötzi langs zou moeten gaan. De ijsmummie die zo'n 5300 jaar geleden geleefd heeft.

Maar ja, ik had eigenlijk meer zin in een lekker kopje cappuccino en Ötzi zou die mij toch niet weten te serveren, bedacht ik me. In de steentijd kende men immers nog geen koffie.

In Trento ga ik zo nog een klein stukje kerkgeschiedenis meepikken. Hier heeft rond 1550 het zgn. concilie van Trento plaatsgevonden, waarin allerlei misstanden binnen de katholieke kerk aan de orde werden gebracht en o.a. de aflaathandel werd afgeschaft.

Morgen wordt een rustig dagje en fiets ik naar het Gardameer. Daar ga ik eerst eens uitzoeken of ik komende maandag gemakkelijk aan een ticket kan komen voor een boottochtje over het meer.

Arrivederci, JW

1. Peter Jan:
    3 juli 2016
    Hoi JW!
    Op 20 juni, tussen Bensheim en Heidelberg, vroeg je je nog af of het eigenlijk wel kan, je hoofd leegmaken. Maar nu klinkt tussen de regels door toch wel dat het een beetje lukt. En weer vol natuurlijk, maar dan met iets beters. Heeft dat omhoog trappen toch geholpen.
    (en ik ben wel een beetje jaloers , maar super dat het zo goed gaat!)
    Fijne dagen!
  2. Jan Willem de Leeuw:
    3 juli 2016
    Willem,

Boottochtje op het Gardameer?
    Je wordt nog eens een echte Hollandse toerist! :-)
    In Riva del Garda kun je zeker het water op!