Delphi

27 september 2022 - Delphi, Griekenland

Ik rijd omhoog. Het gaat relatief gemakkelijk.

Voor de hoogtestage van vandaag moet ik de Parnassos op. Niet de volledige 2.500 meter, maar op 650 meter hoogte mag ik gelukkig al afstappen.

Vandaag zal ik aankomen in Delphi. Zal het me tegenvallen? Zal zo meteen het licht aan het eind van de tunnel slechts een knipperende tl-buis blijken te zijn?

Gelukkig heb ik veel verbeeldingskracht, die laat me nooit in de steek.

En zo ben ik hier. De afgelopen weken ging het niet alleen om de spieren, het lijf, niet alleen om het verstand of gevoel, de verbeelding, het instinct, maar om al die aspecten bij elkaar. In voortdurende wisselwerking met elkaar.

Al deze facetten maken deel uit van een mooi, raadselachtig en voortdurend wisselend bestaan.

Het gaat mij niet altijd gemakkelijk af. Waarom zo’n tocht, waarom niet onderuit gezakt in Benidorm? misschien is het dat ik me nog wil bewijzen tegenover iemand, tegenover mezelf, de uitdaging, misschien lonkt het avontuur en zeker belangrijk is altijd de voldoening achteraf als ik weer thuis ben.

Velen praten over zo’n onderneming, maar blijven thuis voor de tv hangen.

Wie de heilige weg betreedt dient zuivere gedachten te hebben.

Geen probleem, maar met toch enige aarzeling betreed ik de heilige weg.

Langzaam aan loopt de weg verder naar boven, tegen de berg op. Langs grote vierkante brokstukken en zuilen met lofspreuken en andere Griekse teksten erop.

Steeds verder nader ik de tempel van Apollo.

Hier schreed de processie, de vrouw met de koeken voorop. Muzikanten, een stier behangen met bloemenkransen.

Mensen met lauriertakken in hun hand, bevend van spanning over wat ze via de Pythia van Apollo zouden horen.

Aangekomen In het zogenaamde voorhof van de tempel werd eerst nog een geitje met water besprenkeld. Als het geitje sidderde was dat een goed voorteken. Als het niet sidderde werd het nog eens besprenkeld en als ze dan nog niet huiverde zou de processie en de consultatie van de Pythia enkele dagen worden opgeschoven. Het verhaal gaat dat de processie in weerwil van een juiste reactie van het geitje toch eens naar de priesters doorgelopen was. Daarop was de Pythia zodanig verward en over haar toeren dat ze enkele dagen daarna overleed.

Ze was erg gevoelig.

De Pythia en de overige priesters zaten in een grote spleet onder in de tempel van Apollo. Hier zouden een soort zwaveldampen zijn vrijgekomen waardoor de Pythia vrijwel altijd bedwelmd was.

Goed gezocht, maar ik heb de spleet niet gevonden.

Wat ik zeg; de verbeelding is alles.

In gedachten wandel ik nog rustig verder naar boven, langs het theater om uiteindelijk op het hoogste punt uit te komen, de renbaan. Hier oefenden sporters zich voor de Pythische spelen die eens in de vier jaar werden gehouden.

Hier waren nu weinig mensen, het was er fris, het was er windstil en ik ging even zitten. Missie volbracht.
Het is een mooi plekkie hier. De Grieken wisten wel waar ze hun Goden moesten ontvangen, en andersom, de Goden ons.

Na een kwartiertje mijmeren sta ik weer op, om mijn weg te vervolgen. Die gaat terug, terug naar huis.

Alles was woordeloos en perfect.

Alles zou goed komen.

Liefs en groeten van Jan Willem

1. Peter Muilwijk:
    27 september 2022
    Dat was weer een prachtig avontuur met jaloersmakende foto's! Gefeliciteerd met het volbrengen van jouw missie.
  2. Edwin en Pascal:
    27 september 2022
    Fantastisch Jan Willem, wat goed gedaan weer!! We hebben genoten van de verhalen en foto's! Je kan terug kijken op een mooi avontuur, op naar de volgende tocht :)
  3. Micha:
    27 september 2022
    Gefeliciteerd met het volbrengen van deze mooie toer! Hier kan je zeker weer met voldoening op terugkijken. Goede terugreis!
  4. Arie visser:
    27 september 2022
    Nou jan Willem weer knap dat je deze reis
    Weer heb volbracht dit geeft voldoening
    En zo als je eerder zei dit is beter dan voor de televisie hangen ben benieuwd wat de volgende reis gaat brengen nou nog veilig naar huis
  5. Richard en Ina de Bruijn:
    27 september 2022
    Gefeliciteerd Jan Willem, wij doen het je niet na. Nu lekker uitrusten van je tocht en een veilige thuisreis.
    Liefs,
    Richard en Ina
  6. Peter Hazenbroek:
    Hi Jan Willem,

Wat een uitdaging heb je wederom getrotseerd. Harte gefeliciteerd. Ieder keer weer geniet ik van je verhalen. Blijf dat dat doen. Diep respect. Veel genoegen aan de terug reis.
  7. JW en Astrid:
    Het was weer genieten!
    Heb je je reclame wel achter gelaten in Delphi?
    Je weet nooit wat er nog van komt?!
  8. Els De leeuw:
    27 september 2022
    Prachtig.en weer een super ooie tocht e n foto's.
    Je mag trots zijn op je zelf.respect hoor.
    Grvan ons.